صفحه اول     تماس با ما     پیوندها     درباره ما  
دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403 - 06:59   
  تازه ترین اخبار:  
 پربازدیدترین اخبار
  افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد نتیجه تفکیک نکردن زباله است
  ۳۵ عنوان برنامه در هفته بزرگداشت مقام معلم در یزد برگزار می شود
  استطاعت جسمی ۸۳ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۳ نهایی شد
  انتخاب معلم دزفولی به عنوان معلم نمونه کشوری
  ۱۱۰۰ معلم استان سمنان حامی ایتام هستند
  تولد ۱۴ نوزاد پس از اجرای طرح نفس در کرمانشاه
  ۱۱۱۱دانش آموز بازمانده از تحصیل در خراسان شمالی تعیین تکلیف شدند
  شرایط نامطلوب مؤلفه‌های تغییر اقلیم در ایران
  هفته آینده پرداخت مطالبات گندمکاران خوزستانی
  راه اندازی سیستم تصفیه فاضلاب شرکت لاستیک خوزستان
  سرقت مغازه در استان بوشهر ۲۸ درصد کاهش یافت
  امر فرهنگی حجاب و عفاف مطالبه به حق جامعه است
  با کودکان بدغذا چگونه رفتار کنیم
  اشتغال۳.۷ میلیون نفر زنان کارگر در کشور
 
 یادداشت
  اربعین؛ نمایش بزرگی از اقتدار و ظرفیت جامعه اسلامی
  عامل موفقیت دکترین نظامی کشور چیست؟
  لزوم مبارزه با مبانی دیکته شده غربی ها
  عشق و ارادت علامه امینی به مولا علی (ع)
  صحابه در رکاب حسین (ع)
  جامعه‌شناسی دینی و دیوار کوتاهش!
  از (( سنگ نگاره ها )) تا فضای مجازی
  *پارک بی بی مریم ایذه تفریگاه یا قتلگاه؟
  راز لوح پاشی و عنوان بخشی به عبدالباقی چه بود !
  زوج رئیسی و رضایی، عصر جدیدی را در عبور دولت از تفکرات اقتصادی نئولیبرال رقم می زند
 
 گزارش
  دست دلالان از قیمت گذاری برنج کوتاه می‌شود
  آمایش سرزمین در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد
  آیین نکوداشت استاد زال پور در دزفول برگزار گردید
  قطع آب کرخه در ۱۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی دشت‌آزادگان
  پیاز به نرخ دلار و خرمایی که به دهان خارجی‌ها شیرین است
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
 
 وب گردی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 80094صفحه نخست » آخرین اخبار چهارشنبه، 4 مهر 1397 - 01:12
انتظارات از خانه مطبوعات متناسب با اختیارات آن نیست
  

امیدواری برای تشکیل خانه مطبوعات خوزستان پس از ۸سال ، این تیتر یکی از گزارشات انعکاس یافته خبرگزاری تسنیم در مرداد ماه ۱۳۹۴ بود که سوء استفاده جریانات سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ونگاه کاسب کارانه وباندی را عامل به منصه ظهور نرسیدن کارکرد خانه مطبوعات در اکثر استان ها مطرح کرده بود و اینکه خوزستان هم با چنین مشکلاتی دست به گریبان وعدم وجود این تشکل صنفی باعث از دست رفتن فرصت ها وپدید آمدن مشکلات در۸ سال گذشته دراین استان شده است .

اکنون ۳سال از انعکاس این خبر و تشکیل خانه مطبوعات می گذرد ، سوال این است که روند فعالیت خانه مطبوعات از دید اصحاب رسانه چگونه است ؟ اصحاب رسانه تا کنون از چه تسهیلاتی برخوردار شده اند و چه انتظاراتی از خانه مطبوعات کنونی دارند ؟ در گزارش زیر به بیان نقطه نظرات همکاران رسانه ای دراین خصوص پرداخته ایم که آن رامی خوانید .

 

معصومه زنگنه – پایگاه خبری خوزنا : نبود وحدت بین اهالی مطبوعات خوزستان باعث شده ادارات هم فعالیت خانه مطبوعات را چندان به رسمیت نشناسند

خانه مطبوعات خوزستان مرتبا کلاسهای آموزشی از جمله گزارش نویسی خبر نویسی و غیره برگزار کرده در این مدت حتی مدرس از تهران هم آورده ولی متاسفانه استقبال همکاران رسانه ای از این برنامه ها خیلی ضعیف بوده است . برنامه های ورزشی در حوضه بانوان ضعیف بوده و کار خیلی زیادی انجام نشد، جز برگزاری کلاس تنیس که آن هم با استقبال مواجه نشد . برگزاری فوتسال بانوان هم با توجه به هزینه ای که برای مسابقه فوتسال آقایان کرده بودند باید بهتر برگزار می شد وچندان راضی کننده نبود .

برنامه های اردویی خانه مطبوعات فقط برای اعضای خانه مطبوعات بود که یکی از آنها سفر زیارتی مشهد بود که من هم توفیق زیارت را پیدا کردم .

از عملکرد خانه مطبوعات کنونی راضی هستم هرچند کم وکاستی هایی وجود دارد اما در راستای بهبود شرایط برنامه هایی مانند هم اندیشی اصحاب رسانه از سوی خانه مطبوعات برگزار شد که متاسفانه خیلی از اعضای خانه مطبوعات شرکت نکردند. درباره مقایسه عملکرد خانه مطبوعات فعلی با دوره های قبل نمی توان نظر بدهم چرا که آن موقع عضو خانه مطبوعات نبودم وامور خانه مطبوعات را پیکیری نمی کردم .

برای بهبود عملکرد خانه مطبوعات خوزستان پیشنهاداتی دارم اینکه خانه مطبوعات اقدام به برگزاری نشست هایی تخصصی بصورت مجزا برای مدیر مسئولان ، خبرنگاران ، کادر فنی وداخلی نشریات کند تا ضمن بیان مسائل وارائه راهکار ، درصورت لزوم افراد توانمندی انتخاب شود تا برای پیشبرد اهداف خانه مطبوعات در کنار اعضای هیئت مددیره فعالیت کنند .

متاسفانه یکی از مشکلات ما این است که ادارات مختلف فعالیت خانه مطبوعات را به رسمیت نمی شناسند وهر کس ساز خودش را می زند حتی اداره ارشاد هم همکاری لازم را با خانه مطبوعات ندارد وآنطور که باید وشاید حمایت نمی کند که علت آن چند دستگی بین اعضای خود مطبوعات استان است .برخی افراد فقط می خواهند خودشان در جایگاه مدیر قرار گیرند و موجب تخریب مسئولان وقت خانه مطبوعات می شوند .این امر باعث بی اعتمادی دیگران به خانه مطبوعات ومسئولان آن می شود این درحالیست که اگر اتحاد وهمبستگی بین اصحاب رسانه باشد چنین مشکلاتی بوجود نمی آید .

مهدی پدرام خو –عکاس خوز نیوز : رایزنی های خانه مطبوعات برای صنف عکاسان بیشتر شود

از سال ۹۴ با شرکت در دوره اموزش عکاسی در جهاد دانشگاهی و بعد جذب شدن در پایگاه خبری خوزنیوز فعالیت خود را شروع کردم . اما از سال گذشته با حمایت سردبیر پایکاه خبری خوز نیوز جناب آقای پورسامانی به عضویت خانه مطبوعات درامدم .

خانه مطبوعات برنامه هایی مختلفی دارد که اردوی زیارتی مشهد یکی از این برنامه ها بوده است و سال گذشته از طرف خانه مطبوعات برای این سفر با ما تماس گرفتند اما بعد خبری نشد وهمچنان در صف انتظار سفر مشهد هستم که امیدوارم قسمت بشود و زائر امام رضا بشوم .

از جمله دوره های اموزشی که خانه مطبوعات خوزستان برگزار کرده ،دوره عکاسی بود که درآن شرکت کردم اما انتظار من این است که رایزنی های خانه مطبوعات برای صنف عکاسان بیشتر شود تا عکاسان حرفه ای کشور به اهواز بیایند وتجربیات خود را برای ما بیان کنند .

تا آنجایی که تعدادی از فعالان خانه مطبوعات را می شناسم آنها افرادی تلاشگر ودلسوز هستند مانند خانم کاظم منش وآقای علیجانی و.. اما انتظار ما عکاسان فراتر از اقدامات کنونی است . اکثر دوستان عکاس با تجهیزات ۴۰ -۵۰ میلیونی در خیابان های شهر تردد میکنند بدون اینکه خودشان یا تجهیزات عکاسی شان بیمه باشد می توان با یک نمایندگی بیمه رایزنی کرد تا حداقل تجهیزات عکاسان بیمه شود .

همچنین نکته دیگر اینکه ما کارت شناسایی عکاس –خبرنگار نداریم به این علت بیشتر اماکن برای عکس گرفتن با مشکل مواجه می شویم و اجازه عکاسی داده نمی شود. از این رو خانه مطبوعات می تواند با رایزنی های نیروی انتظامی این مشکل را حل کند تا برای عکاسان فعال رسانه ها کارت مخصوص عکاسی در شهر صادر شود همانطور که اکنون در تهران شرایط مساعد برای عکاسان وجود دارد .

امیدوارم روزی برسد که مطبوعات از وضع آشفتگی وبی نظمی خارج شود و کسانی مثل همین اعضای کنونی سر کار باشند نه کسانی که فقط برای رانت وبرهم زدن جو رسانه ها بر روی کار بیایند .

میترا مرادی –پایگاه خبری هانا نیوز : عملکرد خانه مطبوعات می تواند بهتر باشد اگر همواره پاسخگو باشند

از بهمن سال ۷۱ فعالیت مطبوعاتی خودم رو با روزنامه کار و کارگر شروع کردم که مدت خیلی کوتاهی بود . پس از آن با هفته نامه فجر روزنامه کارون فعلی بطور مستمر تا سال ۸۳ فعالیتم را ادامه دادم. چندسالی از مطبوعات کناره گرفتم و مجددا در سال ۹۵ فعالیت رسانه ای خودم را آغاز کردم. در این بازه زمانی کاملا با رسانه قطع رابطه نکردم و تحصیلات خودم را در مقطع کارشناسی خبر سیاسی، اقتصادی ادامه دادم.

من مشکل خاصی برای عضویت در خانه مطبوعات ندارم و تا کنون خودم اقدام نکردم ولی انشالله در اولین فرصت برای عضویت خانه مطبوعات اقدام خواهم کرد .

معتقدم هر نهاد صنفی بر اساس اساسنامه خودنوشته هم بخواهد پیش برود بدون شک با موانع و مشکلاتی مواجه خواهد شد و همیشه آنچه که بعنوان آرمان و هدف به آن نگاه می کنیم کاملا عملی نمی شود .

به یاد دارم در دوره اول شکل گیری خانه مطبوعات، مسئولان وقت تمام تلاش و تمرکز خود را روی وضعیت مسکن اعضا گذاشتند و همین یک حرکت ماندگار شد و بعنوان الگو قرار گرفت . اما یک نکته را فراموش نکنیم که شرایط خیلی فرق کرده اکنون دیدگاه سازمان ها و ادارات نسبت به رسانه تغییر کرده و کمتر حاضر به همکاری هستند. تعداد روزنامه ها و هفته نامه ها بیشتر شده و رسانه های آنلاین هم به وفور راه اندازی شده اند. مطمئنا در هر حرکتی نمی توان گفت که مطلقا موفق عمل شده و به طور حتم ظرفیت های مغفولی که باید شکل بگیرد، وجود دارد. لازمه ی پویایی ریشه یابی مشکلات است.

خانه مطبوعات فعلی در بحث خدمات رفاهی و تفریحی خوب عمل کرده اما فکر می‌کنم مناسبتی باشد و باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که این خدمات به طور ثابت ارائه شود . سفرهای زیارتی هم در چند نوبت انجام شده که جای تقدیر دارد. برگزاری جشن روز خبرنگار که هر ساله و در دوره های قبل هم برگزار می شد ،همین که تداوم داشته باشد در نوع خودش خوب است چون حداقل یه شب همه اصحاب رسانه دور هم جمع می شوند امامی توان آن را با کیفیت تر و غنی تر به لحاظ محتوایی برگزار کرد.

امروزه نشریات مکتوب بخاطر تحمیل هزینه های چاپ و دادن حق التحریر و حقوق پرسنل با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و در مخارج اولیه خود در جا زده اند. خانه مطبوعات باید تلاش مضاعفی در خصوص توانمندسازی نشریات داشته باشد .سیستم توزیع عادلانه آگهی ها را از طریق کانال خود انجام دهد و از سازوکارهای نظارتی دقیقی بهره ببرد. با علم به اینکه تغییر مفاد اساسنامه منوط به کسب تکلیف از سوی مرکز است، بنابراین حداقل کاری که می توانند انجام دهند پالایش و بررسی مجدد اعضای فعلی است یعنی اگر افراد غیر رسانه ای و غیر فعال عضو شده اند بخاطر جلوگیری از تضییع اعضای فعال حذف شوند.

مدیران مسئول روزنامه ها و هفته نامه و سایت هایی که عضو ثابت دارند را مکلف به اعطای حق بیمه و حقوق مکفی کنند. اینها حداقل انتظارات است و نیازی هم به شق القمر نیست فقط پشتکار و پیگیری مستمر و جدی می طلبد.

مسلما در هر کار گروهی، صنفی، تشکیلاتی ما نیاز به همدلی و مشارکت و ارائه راهکار داریم. بدیهی است که خرد جمعی جواب خواهد داد تا اینکه حصاری ایجاد کنیم که کسی این حق را برای ورود و نظر دادن نداشته باشد. عملکرد خانه مطبوعات می تواند بهتر هم باشد اگر همواره پاسخگو باشند و نظرات مثبت و سازنده را لحاظ کنند.

حسین عبدالعزیزی – نشریه رنگین کمان اقوام : بدور از انصاف است بگوییم خانه مطبوعات کنونی خدماتی به مطبوعات ارائه نکرده است

خانه مطبوعات در سال های گذشته فقط در حد اسم بوده ولی بدور ازانصاف است بگوییم خانه مطبوعات کنونی استان خدماتی به مطبوعات ارائه نکرده است . تیم جدید آقایان علیجانی ، منادی ، صادق سلامت ، حسین نژادیان ،فرج ، سعیدی و دیگر کمیته های اجرایی کنونی خانه مطبوعات برنامه ریزی خوبی برای ساماندهی و ارائه خدمات به اعضای خانه مطبوعات داشته اند وتلاش آنها براین بوده که دیگر دوستان رسانه های هم به عضویت خانه مطبوعات درآیند می توان گفت با همدلی و تلاش و استفاده از ظرفیت های اهالی با تجربه رسانه ها می توانیم خانه مطبوعات بهتری خواهیم داشته باشیم.

به نظر من عملکرد خانه مطبوعات خوزستان نسبت به دوره های قبل رضایت بخش است وهمین که سامانه ثبت نام تشکیل داده اند تا همکاران مطبوعاتی در قالب چارچوب وساختار هدفمند از تسهیلات رفاهی وآموزشی و…خانه مطبوعات برخوردار شوند از نکات مثبتی است که نباید از اهمیت آن غافل ماند .

ناگفته نماند که هنوز خانه مطبوعات استان جای کار دارد ولی اینکار لازمه همراهی اهالی مطبوعات است وقطعا همیاری ومساعدت اداره کل ارشاد استان را هم می طلبد .

من نیز به عنوان عضو خانه مطبوعات استان تا کنون از خدماتی مانند سفر زیارتی مشهد و هدایای روز بهره مند شدم و همین جا هم از تلاش های مجموعه خانه مطبوعات تشکر وقدردانی می کنم .

منصوره سیده نبوی –پایگاه خبری بانوخبر: یکی از نقاط قوت خانه مطبوعات خوزستان برگزاری دوره های آموزشی توسط اساتید نامی کشور بوده است

سال گذشته به همراه ۱۰ نفر از همکاران از طرف خانه زائر مشهد مقدس شدیم که سفر بسیار خوبی بود. یکی از برنامه‌های خوب این سفر معنوی دعوت به خوان حضرت رضا علیه السلام بود که توسط خانه برنامه ریزی شده بود .

خانه مطبوعات در این دوره برنامه های آموزشی متنوعی را برگزار کرده که حضور دکتر مجید رضاییان پدر تیتر کشور یکی از برنامه های شاخص بوده است . کلاسهای آموزشی در زمینه های مختلف و اردوهای تفریحی ، زیارتی و آموزشی از جمله عملکرد مثبت خانه است . امسال روز خبرنگار توسط خانه مطبوعات به دهه خبرنگار تبدیل شد و با حفظ ارزشها نه تنها شهر را به تبریک روز خبرنگار آذین بندی کردن، بلکه یک بوستان به نام خبرنگار نامگذاری و جشن و برنامه های متنوعی برگزار شد . در مجموع یکی از نقاط قوت خانه در این دوره برگزاری دوره های بسیار مفید آموزشی توسط اساتید نامی کشور جهت بالا بردن سطح علمی خبرنگاران در سطح استان بوده است .

استفاده از کمک هزینه زیارت عتبات عالیات ، شرکت در اردوی زیارتی مشهد ، استفاده از کلاسهای مختلف آموزشی ، شرکت در جشن های مناسبتی ، دریافت بلیط سینما خدماتی بود که از خانه مطبوعات استان دریافت کرده ام . در مسابقات ورزشی ، تورهای تفریحی درون استانی ، پیاده روی گروهی هم شرکت داشتم که به برترین ها هدایایی تقدیم شد .

برای بهبود عملکرد خانه مطبوعات استان باید آموزشهای تکمیلی و دوره ای در راس قرار گیرد تا شاهد پیشرفت فضایی رسانه ای استان باشیم .

ایراندخت کاشانی – پایگاه خبری خوز ۲۴ : مشورت در همه امور نتیجه بخش است

از سال ۹۰ بعنوان روابط عمومی راه آهن بطورغیرمستقیم با رسانه همکاری داشتم واز سال ۹۵ بصورت مستقیم فعالیتم را شروع کردم . .بعلت اینکه مثل خیلی ها بصورت صوری از معرفی نامه استفاده نکردم هنوز نتوانستم عضو بشوم ؛ درصورتی که حدود سه سال است خوز۲۴ برای همه سازمان ها و حتی ارشاد واستانداری خبر کار میکند واین از نظر خانه مطبوعات یعنی هیچ !

خانه مطبوعات فعلی که اکثرا همان نفرات خانه قبلی میباشند به نسبت دوره های قبل ، دربخش آموزش و برگزاری اردوهای تفریحی و زیارتی بهتر از دوره های قبل کار کردند . بنده در جلساتی که فراخوان شده بود شرکت کردم .

معتقدم درهرکاری مشکلات و راهکارها ازطرف زیر مجموعه مطرح واز اصل مشورت استفاده بشود ، مسلما نتیجه بهتری خواهد داشت.

متاسفانه اداره فرهنگ وارشاد اسلامی در رابطه با خانه مطبوعات و رسانه ها محافظه کارانه برخورد میکند ودر حل مشکلات ورود نمی کند. با وجود اینکه افراد فرهیخته ومحترمی درخانه مطبوعات عضوهستند ولی بدلایلی که مطرح کردم از عملکرد خانه مطبوعات راضی نیستم وعلتش رابطه ای کار کردن آنهاست که مهمترین خواسته من این است از لابی گری و ارتباطات فامیلی بکاهند.

جمیله کریمی حاتمی – نشریه جنوبی ها : عملکرد خانه مطبوعات کنونی را مثبت ارزیابی می کنم

وجود خانه مطبوعات برای بررسی خواسته ها و رفع مشکلات اصحاب رسانه یک ضرورت است و خانه مطبوعات باید حلقه واصله بین مسولان ،جامعه مطبوعات و وزارتخانه های مرتبط با امور خبرنگاران باشد .

با توجه به برنامه های مختلفی که خانه مطبوعات کنونی داشته ،نسبت به دوره های قبل توانسته موفق تر عمل کند البته دوره های قبل هم دوستان خانه مطبوعات تلاش خود را کردند اما من عملکرد خانه مطبوعات کنونی را مثبت ارزیابی می کنم .

از تمام تسهیلات خانه مطبوعات استفاده نکرده ام اما سفرزیارتی مشهد و برخی کلاس های آموزشی را خودم وهمکارانم استفاده کردیم .دورهه ای آموزشی خوبی برگزار شده که امیدواریم استمرار یابند .

افرادی که اکنون در سمت مدیریت و هیات مدیره خانه مطبوعات می باشند مجرب ، متواضع وکارکشته هستند و این نکته مهمی است و باید قدر آنها را بدانیم .مشخصا برای ایده آل بودن ورسیدن به مدینه فاضله خیلی فاصله داریم ولی انسان به امید وتلاشش شایسته تقدیر است ومعتقدم خانه مطبوعات می تواند برنامه های مختلفی را برای خبرنگاران اجرا کند و پیشنهاداتی هم دراین راستا داریم که باید ضمن بررسی امکانات واجرایی بودن پیشنهادات آنها را مطرح کنیم .

 

احسان سپهوند – پایگاه خبری تابا نیوز : اصحاب رسانه با مطالبه گری و ارائه پیشنهاد های سازنده درراستای بهبود ساختار خانه مطبوعات گام بردارند

فعالیت مطبوعاتی خود را از دهه هشتاد با چند مجله علمی پژوهشی اقتصادی آغاز کردم و سپس در چند روزنامه کثیرالانتشار در تهران دبیر سرویس های متفاوت بودم. در اوایل دهه ۹۰ در روزنامه کارون فجر در کنار دوستانی ارزشمندی کار در خوزستان را آغاز کردم و در نهایت در سال ۹۵ پایگاه خبری تابا، را به ثبت رساندم و اکنون مفتخرم در کنار اصحاب رسانه خوزستان فعالیت می کنم.

خانه مطبوعات استان خوزستان عمدتا تسهیلاتی در زمینه های فرهنگی، آموزشی، تفریحی یا ورزشی داشته است. طبیعتا کم و بیش مجموعه تابا نیز از برخی تسهیلات بهره مند شده اند اما نیاز خبرنگاران صرفا در مسایل ورزشی و تفریحی خلاصه نمی شود و خواست بیشتر همکاران مسایل ضروری تری مانند پیگیری لوازمات معیشتی مانند حقوق مناسب و بیمه است.

عمده خواسته های اصحاب رسانه در خوزستان حول محور مسائل مهم تری از جمله حقوق و بیمه است، بنابراین آنچه که خبرنگاران است، توجه به ضروریات شغل خبرنگاری است. اگرچه رفاهیات فرهنگی و ورزشی می توانند بخشی از نیازهای اصحاب رسانه را شامل شوند اما در پله های بعدی اولویت قرار می گیرند فلذا مسائل مهمتری در زمینه معیشت خبرنگاران وجود دارد که باید ابتدا به آنها پرداخت.

نگاهی به اساسنامه خانه مطبوعات نشان می دهد کمک به ارتقای کمی و کیفی مطبوعات محلی متضمن تقویت نقش مطبوعات کشور و افزایش استانداردهای کار خبری و اطلاع رسانی است اما می بینیم که بسیاری از رسانه ها سوای از همکاران گرامی که شبانه‌روزی و با حداقل امکانات در حال فعالیت هستند صرفاً موسمی یا در ایام انتخابات یا مواقع خاص و برای اهداف و اغراض تخریب چهره ها و مسئولان همچنین حاشیه سازی ایجاد شده اند. بنابراین در اینجا ما می بینیم افزایش کیفیت مطبوعات محلی یکی از ضروریاتی است که به نظر می رسد آن گونه که شایسته بوده است بدان نپرداخته ایم.

از سوی دیگر یکی از مواردی که به نظر می رسد در خانه مطبوعات به عنوان نهاد صنفی و وزارت ارشاد به عنوان متولی اصلی حمایت دولت از مطبوعات و حتی در نهادهای دولتی کم توجهی به پایگاه های خبری و خبرگزاری هاست و به نظر می رسد نهادهای متولی تمرکز اصلی‌شان را بر روی رسانه های مکتوب قرار داده اند در حالیکه پایگاه های خبری و خبرگزاری ها در شرایط رقابتی شدید و در کنار جریده ها مجبور به تولید اخبار و انتشار سریع اطلاعات می باشند که متاسفانه از نظر مالی و حمایتی نسبت به سایر رسانه ها مغفول مانده‌اند.

نکته دیگر که می بایست بدان اشاره داشته باشد حمایت های مالی و تسهیلات دولتی و توزیع قاعده‌مند آن در بین اعضاست. اگرچه خانه مطبوعات استان خوزستان در زمینه جذب حمایت‌های مالی تمام توان خود را به کار بسته است اما ابزارهای لازم در اختیار هیئت مدیره نبوده است ، فلذا بایستی ایراد کار را در ساختار قانون و مقررات دانست و پایه نقد را بر ساختار ها دانست و نه اشخاص.

مدیر محترم خانه مطبوعات و بخشی از اعضا تمام تلاش خود را در جهت بهبود رفاهیات اصحاب رسانه به کار بسته اند تا جایی که آقای رضا علیجانی از خدمات و تسهیلات محل کار خود که هیچ ارتباطی با خانه مطبوعات ندارد در جهت حمایت خبرنگاران استفاده نموده است. در مجموع عدم رضایت از کمیت و کیفیت خدمات خانه مطبوعات برای تمامی اعضا مشهود است که می بایست با همیاری همه اعضا به شرایط آرمانی برسد.

بزرگترین مشکل رسانه‌های استان خوزستان کمیت فراوان رسانه هاست که البته در صورت مدیریت صحیح می توانست این خاصیت به عنوان یک نقطه قوت شناخته شود اما طبیعی است که در صورت تعدد رسانه‌ها و کثرت خبرنگاران نظارت، توزیع تسهیلات، آموزش و بررسی کیفی به صورت شایسته صورت نگیرد. به عنوان مثال اگر منابع محدودی جهت توزیع در بین اعضا در اختیار خانه مطبوعات باشد آنگونه که بایسته است سهم اعضا را تامین نمی کند. از سویی کافیست در نشست های خبری یا اینکه سفرهای استانی مسئولان یا همچنین گزارش های تولیدی تعداد خبرنگاران واقعی را در سرشماری کنید.

با این روش به راحتی قادر خواهید بود تعداد خبرنگاران فعال را از میان خیل اعضای خانه مطبوعات تمیز دهید لاجرم یکی دیگر از نقدهایی که وجود دارد عدم تفکیک خبرنگاران واقعی از بدلی آنهاست که این موجب می شود کیفیت و کمیت خدمات کاهش یابد. بر خانه مطبوعات استان خوزستان فرض است که راهکاری جهت تعیین و ثبت نام خبرنگاران همچنین ثبت رسانه های واقعی داشته باشد. از سوی دیگر بسیاری از مشکلات و حواشی توسط رسانه های جعلی و افراد خبرنگار نما ایجاد می شود. به این شکل که با حاشیه‌سازی برای نهادهای حاکمیتی یا دولتی، کارکردهای اصلی دولت محلی با چالش مواجه می شود و در نهایت هم مردم متضرر خواهند بود و هم اشخاصی که بدون اطلاعات فنی شغل خبرنگاری راهی دالان‌ دادگاهها خواهند شد.

معتقدم بیرون ماندن از گود و غرزدن نه تنها اثر مثبتی بر خانه مطبوعات نخواهد داشت بلکه با حاشیه سازی های بی مورد کارکردهای این انجمن صنفی را با اختلال مواجه خواهد ساخت. بنابراین اگر اصحاب رسانه در خوزستان خواهان بهبود ساختارها هستند می بایست با مطالبه گری و ارائه پیشنهادهای سازنده و در گام سوم پیگیری مطالبات و پیشنهادها به مجموعه هیئت مدیره انتخاب شده خانه مطبوعات در بهبود شرایط رسانه های استان خوزستان کمک کنند.

 

حاج ابراهیم افتخار : روزنامه جمهوری اسلامی : کار کردن در خانه مطبوعات فوق العاده مشکل است چراکه هماهنگ کردن افراد با دیدگاههای متفاوت کار ساده ای نیست

سال ۱۳۸۴ و۱۳۸۵ مدیر خانه مطبوعات ورییس هیات مدیره خانه مطبوعات استان بودم .مهمترین مشکلی که برای ساماندهی خبرنگاران با آن مواجه بوده ایم ،عدم همکاری اداره کل ارشاد در سالهای گذشته وایجاد شکاف و تفرقه بین همکاران مطبوعاتی بمنظور تسلط بر مطبوعات و استفاده ابزاری از آن بوده است . بدلیل نو پا بودن خانه و عدم تجربه کار تشکیلاتی همه دوستان وشاید برخی اشتباهات ما در کنار عوامل بالا اجازه نداد چنانچه باید؛ از فرصت خانه استفاده کنیم ؛ باوجود این کارهای خوبی هم صورت گرفت و موفقیت در قضایای خانه مطبوعات باعث شد امتیازات خوبی بنفع اقتصاد رسانه در خوزستان کسب شود که هنوز پابرجاست.

در دوره کنونی خانه مطبوعات برخی از مشکلاتی که قبلا ما با آن مواجه بوده ایم مانند عدم همراهی وسنگ اندازی وتفرقه افکنی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی بین اهالی رسانه حل شده است . علاوه بر آن خانه مطبوعات ثبت حقوقی و اساسنامه هم تکمیل تر شده و ضرورت همگرایی بوجود آمده که این خیلی خوب است .

باید پذیرفت کار در خانه مطبوعات فوق العاده مشکل است . هماهنگ کردن افراد با دیدگاههای متفاوت کار ساده ای نیست. زیرا ما با صنفی کار میکنیم که هرکدام از اعضا برای خود رسانه ای دارندواگر به منافع جمع توجه نشود احتمال واگرهایی زیاد ایجاد می شود .

با همه این تفاسیر می توان گفت اکنون پیشرفت خانه مطبوعات نسبت به گذشته بهتر شده؛ افزایش تجربه تشکیلاتی، احساس ضرورت تجمع اهالی رسانه زیر سقفی ، رای اختلافات سلیقه ای وسیاسی و همراهی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی، نمونه هایی هستند که بیانگر بهبود وضعیت خانه مطبوعات نسبت به دوره های قبل است ؛اما نمی توانم فعلا نمره ای به خانه مطبوعات استان بدهم . در حقیقت قضاوت عادلانه مستلزم اطلاع کافی از عملکرد خانه است که امیدوارم در مجمع ویا جلسه‌ای با اعضا از اهم عملکرد مطلع بشویم تا بتوان نمره داد و قضاوت کرد.

ایجاد جلسات گفت وگو با اعضا ومدیران رسانه ها، پرهیز از دخالت دادن افراد در تصمیم گیری های خانه که فقط به دنبال اهداف سیاسی جناحی و باندی هستند وهرجا وارد می شوند باعث کندی حرکت می شوند؛ تلاش بر دخالت دادن و فعال کردن همه رسانه های استان؛ استفاده از جوان های فعال وعلاقمند و باسواد که در رسانه ها کم نیستند وهمچنین تاکید بر استقلال خانه مواردی هستند که برای بهبود عملکرد خانه مطبوعات پیشنهاد می دهم .

معتقدم خانه مطبوعات یک تشکل صنفی است و باید با همه ادارات وسازمانها در تعامل باشد، اما نباید وارد بازی های مختلف سیاسی وقومی وجناحی برود .

رسانه ای که تشکل صنفی نداشته باشد وتلاش برهمگرایی با سایر اعضای صنف نداشته باشند براحتی شکسته می شود .

از دیگر پیشنهادات من تقویت اقتصاد رسانه ها است چون وقتی رسانه ها توانمند وقوی باشند میتوانند به کارکنان خود رسیدگی بیشتری داشته باشند. از این رو شناخت مشکلاتی که رسانه ها را ضعیف کرده و کمک به آنها برای رفع این مشکلات، از کاغذ وچاپ گرفته تا آموزش می تواند در بهبود عملکرد خانه مطبوعات تاثیر گذار باشد .

مسایل قابل حل هستند و موضوعات سختی نیستند . هیئت مدیره محترم ومدیرمحترم خانه مطبوعات بخصوص جناب آقای حسین نژادیان و آقای علیجانی که از بزرگان مطبوعات هم هستند جلسه ای برای گفت وشنود با اعضایی که حرف ها ویا سوالات ویا اعتراضاتی دارند تشکیل بدهند ازسوی دیگر معترضان هم با حفظ حرمت ها در چارچوب اساسنامه با هیئت مدیره وارد بحث شوند واجازه ندهند فضا تند شود.

محمدرضا ایزدی –نشریه آستان پارس : کمیته یا هسته گزینش خبرنگاران باید تشکیل شود تا خبرنگاران به بهترین شکل ساماندهی شوند

مدت ۱۵ ماه تجربه مدیریت سرای روزنامه نگاران استان را داشتم و درطی دوران مدیریتم بدون یک ریال حقوق، کار کردم وتمام وقت خود و امکانات خود را جهت رسیدن به خواسته های همکاران مطبوعاتی در خدمت سرای روزنامه نگاران قرار دادم ونه آن زمان ونه اکنون هیچ گاه درصدد استفاده از تسهیلات خانه مطبوعات نبوده ونیستم وهیچ گله وشکایتی هم دراین خصوص ندارم .

یکی از مزایای خانه مطبوعات این است که اعضای هیات مدیره آن با انتخابات اصحاب رسانه تعیین می گردند یعنی از مشکلات رسانه آگاه هستند . اینکه کارکرد حانه مطبوعات چگونه باشد باید گفت ؛ بخشی از آن به شرح وظایفی برمی گردد که دراساسنامه خانه مطبوعات آمده وبخشی دیگر به توانمندی اعضای هیات مدیره ومدیر عامل خانه مطبوعات برمی گردد .

حدود چهار سال گذشته ، دو دوره انتخابات خانه مطبوعات برگزار شد و هیئت مدیره طی این دو دوره نسبت به چند سال قبل از آن که خانه نیمه تعطیل یا تعطیل بود ؛خدمات خوبی ارائه کرد هر چند تا نقطه مطلوب فاصله دارد اما شهادت می دهم خالصانه و بدون کوچکترین انتطار درحد توان و بدون منابع مالی کار خودرا انجام می دهند.

یکی از مشکلاتی که از قبل با آن مواجه بوده ایم ساماندهی خبرنگاران بوده است و معتقدم باید دراین راستا کمیته یا هسته گزینش تشکیل شود . متاسفانه چارچوبی برای ورود افراد به شغل خبرنگاری وجود ندارد. هر فرد هر موقع دوست داشت وارد این عرصه می شود وچند هفته ای نگذشته خود را به عنوان خبرنگار معرفی می کند ؛این درحالیست که برای ورود به جرگه خبرنگاری فرد باید حداقل ۷۰ واحد آموزشی حبرنگاری را زیر نظر دانشگاه های معتبر وتخصصی مانند دانشکده خبر بگذراند و این اصل باید یکی از شرایط ورود افراد به عرصه خبرنگاری باشد . اگر هسته گزینش بوجود آید خبرنگاران به بهترین شکل ساماندهی می شوند و بهترین خدمات به آنان ارائه خواهد شد.

خانه مطبوعات به لحاظ اینکه از طرف اداره فرهنگ وارشاد اسلامی حمایت مالی نمی شود ، بنیه مالی ضعیف داشته ونمی تواند آن طور که باید به رسانه ها خدمات رسانی کند ؛از این رو مستلزم ایجاد ارتباطات قوی با دستگاه های اجرایی است تا بتواند بنیه مالی خود را تقویت کند واین موضوع در اساسنامه خانه مطبوعات اشاره شده که خانه ها می توانند از دستگاه های اجرایی کمک بگیرند .

اگر خانه مطبوعات بخواهد کارکرد خوب وموثر داشته باشد باید ارتباط تنگاتنگ با دستگاه های اجرایی در همه زمینه های علوم اسلامی مانند برگزاری کلاس های آموزشی داشته باشد تا ضمن تزریق معلومات به بخش منابع انسانی دستگاه‌ها ، منابع مالی خود را هم تامین کند .

نمره قابل قبول به خانه مطبوعات فعلی می دهم چون اعضای هایت مدیره و مدیر عامل خانه در جهت خدمت به همکاران رسانه ای فداکاری می کنند و بارها شاهد بودم برای گرفتن امکانات اعضای خانه مطبوعات رایزنی های شبانه روزی زیادی داشتند . از آبروی خود گذشتند وحتی از جیب خودشان هم هزینه های زیادی کردند.

معتقدم جزیره ای عمل کردن رسانه ها در بسیاری مسائل منجر به عدم موفقیت شان شده است . بنابراین اولین واصلی ترین نقش در موفقیت خانه مطبوعات به عنوان تشکل صنفی رسانه ها ، ابتدا همدلی وهبستگی خود مطبوعات است . وحدت وهمبستگی رسانه ها در حرکت خانه مطبوعات به سوی موفقیت بسیار تاثیر گذار است .

مجید منادی- نائب رییس خانه مطبوعات خوزستان : خانه مطبوعات ابزار لازم برای نظارت بر رسانه ها را ندارد

نحوه عضویت در سامانه خانه مطبوعات بصورت الکترونیکی است که به لحاظ صرفه جویی در وقت اصحاب رسانه روش خوبی است .

دوستان با بارگذاری مدارک خود می توانند طی چند دقیقه ثبت نام خود را انجام بدهند . متقاضیان عضویت در خانه مطبوعات باید ابتدا ایمیل خود را درسایت خانه مطبوعات استان معرفی کنند سپس یک ایمیل از سوی خانه مطبوعات برای آنها معرفی میشود تا بتوانند ثبت نام کنند و روند آن بسیار آسان وسریع است .در بخش راهنمای سامانه نیزاطلاعات لازم برای ثبت نام وجود دارد واگر متقاضیان مطالعه کنند می توانند به راحتی روند ثبت نام را طی کنند ،اما درصورتی که نیازمند راهنمایی باشند یا هر گونه سوال دیگر بنده در خدمت آنها هستم وراهنمایی های لازم را همانند گذشته به دوستان خواهم کرد .

در خصوص معرفی نامه های صوری به همکاران مطبوعاتی این توضیح لازم است که معرفی نامه ها برای افرادی صادر می شود که بیمه خبرنگاری نیستند .تنها راهی که متوجه شویم فردی در رسانه فعالیت می کند یا خیر همین کار است که یک راه رسمی واداری است .اما اینکه احتمال صوری بودن نامه ها باشد وجود دارد ومواردی هم شاهد بودیم که تذکر دادیم اما باید ساز وکار مناسب برای برخورد با این قضیه اعمال شود .

درباره خدمات رسانی خانه مطبوعات به عکاسان که از جمله سوالاتی دوستان عکاس بود ، باید گفت سال ۱۳۹۶ کمیته عکاسان را در استان تشکیل دادیم ولی دوستانی که قرار بود این طرح را پی گیری کنند جز برگزاری دو جلسه اقدامات دیگر نداشتند و شاید لازم بود بهترعمل کنند . برنامه ما این است کمیته ای از خود عکاسان استان برای پی گیری مطالبات بحق آنها در بحث آموزش ،حقوقی واختیار عمل مثل نیروی انتظامی فعال شود تا بخشی از مشکلات عکاسان حل شود .

درخصوص نظارت بر عملکرد رسانه ها که از خواست های اهالی رسانه است باید بگویم قانون این کار را درحوزه اختیارات وزارت ارشاد وهیات نظارت بر مطبوعات ونهادهای های نظارتی دیگر گذاشته است . درحال حاضر صدور مجوز ، لغو مجوز ،تذکر قانونی وموارد قانونی که ابزار یک مجموعه برای نظارت بر عملکرد وخطاها باشد در اختیار خانه مطبوعات نیست و صرفا باید از طریق مذاکره وارتباطات دوستانه با اصحاب رسانه برخی مسائل را گوشزد کرد که این اقدامات انجام شده تا مدیرمسئولان نیروهای خود را بیمه کنند اما واقعیت این است که خانه مطبوعات ابزار لازم برای نظارت بر رسانه ها را ندارد و وظیفه ای در اساس نامه خانه مطبوعات برای آن بیان نشده اما در راستای تحقق برخی مطالبات بحق برخی اصحاب رسانه که واقعا اخبار وگزارشات تولیدی داشتند باید یک ساز وکار مشخص باهمکاری اصحاب رسانه مشخص شود .

مطالب فوق ما را به این تفکر وا می دارد که اگر وحدت وهمبستگی بین رسانه های استان وجود داشت آیا کار کردن برای خانه مطبوعات به لحاظ برنامه ریزی بهتر و جامع تر، روند بهتری نداشت ؟ آیا تا کنون به عوامل بازدارنده برای ارائه خدمات جامع توسط خانه ممطبوعات فکر کرده اید مهمترین عوامل چیست ؟ خود رسانه ها چند درصد در موفقیت یا عدم موفقیت خانه مطبوعات نقش دارند ؟ رسانه های استان وکسانی که مدعی هستند خانه مطبوعات نتوانسته آنچنان که باید عملکرد موفقی داشته باشد خود چقدر در برنامه های خانه مطبوعات شرکت داشته اند واصولا حاضرند بدون دریافت حقوق، تمام وقت وامکانات خود را برای رسانه های استان گذارند ؟ اگر به منظور تفکیک خبرنگاران از خبرنگارنماها طرح گزینش خبرنگاران در برنامه قرارگیرد آیا همه با این طرح موافقید یا می گویید به ما توهین شده است ؟ اگر خانه مطبوعات افراد توانمند را برای کمک در امور خانه مطبوعات دعوت کند ،چند درصد از دوستان مطبوعاتی حاضرند رسانه خود را رها کرده و فقط به فکر خواست های رسانه های استان باشند ؟

آیا فقط دیدن نیمه خالی لیوان چاره کار است واینکه بیایم فقط نقد کنیم یا اینکه می توان در فضای دوستانه همراه با همدلی به رفع مشکلات خود بپردازیم ؟ آیا عضویت در خانه مطبوعات سخت است یا رابطه ای یا ساختاری ؟ بیایید کمی واقع بینانه ومنطقی فکر کنیم ..

 

 

منبع : نبض شهر

شهرزاد امیری

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی از انتشار نظرات تکراری و یا به زبانی غیر از فارسی و یا حاوی توهین معذوریم
  کد امنیتی:
 
 آخرین اخبار
  سرکوب حامیان فلسطین چهره بی‌روتوش غرب را نمایان کرد
  حمایت مجلس از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب
  شاگردان شمسایی با پیروزی بر تایلند بر بام آسیا ایستادند
  پیروزی تیم‌های خوزستان درلیگ برتر فوتبال امید
  تغییر روش فروش خودرو
  ۲۱ اردیبهشت؛ تعیین تکلیف ۴۵ کرسی مجلس
  استطاعت جسمی ۸۳ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۳ نهایی شد
  شرایط نامطلوب مؤلفه‌های تغییر اقلیم در ایران
  ۱۱۱۱دانش آموز بازمانده از تحصیل در خراسان شمالی تعیین تکلیف شدند
  ۳۵ عنوان برنامه در هفته بزرگداشت مقام معلم در یزد برگزار می شود
  سرقت مغازه در استان بوشهر ۲۸ درصد کاهش یافت
  حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
  همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
  افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد نتیجه تفکیک نکردن زباله است
  تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  معلمان مهمان دانش‌آموزان می‌شوند
  ایجاد ۱۱۰۰ فرصت شغلی در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی از سوی دانش‌بنیان‌ها
  آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  جامعه کارگری پیشتاز جهش تولید و جنگ اقتصادی است
  تعیین تکلیف واحدهای ضایعاتی تا پایان خرداد
  مبارزه با آفت ملخ در ۲۱۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی قزوین انجام شد
  رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت
  اشتغال۳.۷ میلیون نفر زنان کارگر در کشور
  دانش‌آموزان زمینه ساز آزادی زندانیان جرایم غیر عمد شدند
  مردم هوشیار باشند؛ افزایش کلاهبرداری با آغاز فصل نقل و انتقال مسکن
  کاهش قیمت مرغ ادامه دارد
  ایران در ایمنی جمعیت دامی از کشورهای برتر منطقه است
  همکاری‌های ایران و آفریقا در بخش کشاورزی چگونه خواهد بود؟
  علت عمده «سقط جنین» مسائل فرهنگی و بخشی از آن هم اقتصادیست
  با کودکان بدغذا چگونه رفتار کنیم
  آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت
  دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  قدردان گروه های جهادی هستیم
  تولد ۱۴ نوزاد پس از اجرای طرح نفس در کرمانشاه
  ویژه برنامه‌های دهه کرامت در ایلام برگزار می‌شود
  کاروان خودروهای شوتی در دیلم زمین گیر شد
  فراگیر شدن مکتب امام خمینی (ره) در سراسر جهان
  جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش شهرستان مشهد پیگیری می‌شود
  شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  هلال احمر در بحران های کشور نقش حیات بخشی دارد
  توجه به قشر کارگر جز آرمان‌های اصلی انقلاب است
  پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی بزرگراه آستارا آستارا
  اهدای نخستین کارت شهر یار در لاهیجان
  ادامه آخرین اخبار
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار