تلکس خوزنا : مبارزه با آفت ملخ در ۲۱۰۰ هكتار از زمين‌هاي كشاورزي قزوين انجام شد
یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403 - 15:54     کد خبر: 199813

خوزنا :

مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين از مبارزه با آفت ملخ در سطح ۲ هزار و ۱۰۰ هكتار از زمين هاي كشاورزي اين استان خبر داد.

يوسف درخشان روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: از ابتداي عمليات مبارزه تاكنون سطح سمپاشي عليه انواع ملخ‌هاي بومي در استان ۲ هزار و ۱۰۰ هكتار بوده كه پيش بيني مي‌شود اين ميزان به پنج هكتار برسد.

وي اضافه كرد: از اواخر اسفند ماه تاكنون ۱۰ اكيپ رديابي و ديدباني در همه مناطق با سابقه آلودگي فعال شده‌اند كه با شناسايي كانون‌هاي آلوده با تراكم قابل مبارزه و پايش مستمر اين مناطق، عمليات مبارزه از پوره سن ۲ در مناطق طارم سفلي از ۱۴ فروردين ماه آغاز و تا قبل از بالدار شدن و پراكنده شدن ملخ‌ها و ايجاد خسارت به مزارع و باغات جلوگيري شد.

درخشان تصريح كرد: قزوين داراي اماكن دايمي براي انواع ملخ‌هاي بومي به ويژه ملخ مراكشي در بخش طارم سفلي و انواع ملخ‌هاي شاخك بلند و بي بال البرز و ايتاليايي و شكم بادمجاني در بخش هاي الموت و مركزي قزوين و بخش هايي از شهرستانهاي آبيك و البرز و تاكستان است.

اين مسوول ادامه داد: خوشبختانه به دليل كنترل به موقع آفات در سال گذشته در هر سه استان گيلان، زنجان و قزوين كه داراي مرزهاي مشترك و كانون‌هاي آلوده به ملخ مراكشي هستند، در سال جاري مناطق آلوده كاهش چشمگيري داشته و پيش بيني مي شود سطح مبارزه با اين آفت در بخش طارم سفلي نسبت به سال قبل ۵۰ درصد كاهش يابد.

درخشان خاطرنشان كرد: در مقابل در بخش‌هاي رجايي دشت و رازميان و معلم كلايه شاهد افزايش تراكم ملخ‌هاي شاخك بلند و بي بال البرز هستيم كه مبارزه در اين مناطق نيز از ۱۵ فروردين شروع شده و تا اوايل خرداد ادامه خواهد داشت.

مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين يادآور شد: ملخ‌ها به دليل دارا بودن ويژگي خاص همچون قدرت ازدياد و جابجايي بالا، پلي فاژ بودن به طوريكه از هر سبزينه اي مي توانند تغذيه كنند و همچنين شدت تغذيه اي بالا به عنوان مهمترين و خطرناكترين آفت محصولات كشاورزي شناخته شده اند و جزو آفات عمومي تقسيم بندي مي شوند كه كنترل آن بر عهده دولت است.

به گفته وي، در سال گذشته سطح مبارزه با انواع ملخ‌هاي بومي در استان قزوين هشت هزار و ۵۰۰ هكتار بوده است.


برگشت به تلکس خبرها