تلکس خوزنا : رهبر اركستر ملي موسيقي اصفهان درگذشت
یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403 - 15:51     کد خبر: 199812

خوزنا :

مرتضي شفيعي، رهبر و بنيانگذار جوان اركستر ملي موسيقي اصفهان و برگزيدۀ جشنوارۀ موسيقي فجر، درگذشت.

شهريار شكراني، مدير موزۀ موسيقي اصفهان در گفت‌وگو با ايسنا ضمن اعلام اين خبر با بيان اينكه زنده‌ياد مرتضي شفيعي از سال‌هاي گذشته، شخصيت فرهنگي و هنري بسيار پرثمري به خصوص در جامعۀ موسيقي به‌شمار مي‌رفت، اظهار كرد: من از حدود ۲۴ سال قبل ايشان را مي‌شناختم، يعني از سنين نوجواني كه ايشان در هنرستان موسيقي تحصيل مي‌كرد. نبوغشان در عرصۀ موسيقي از همان زمان مشخص بود و بعد نيز در سن بسيار پايين به‌عنوان يكي از مدرسين موسيقي شروع به فعاليت كرد.

او ادامه داد: زنده‌ياد شفيعي، اركستر ملي اصفهان را در سن ۲۰ سالگي با همراهي يك آموزشگاه موسيقي راه‌اندازي كرد، كه رهبري اركستر به عهدۀ ايشان بود و ما هم در اين مجموعه از اين اركستر حمايت مي‌كرديم.

شكراني گفت: اينكه ايشان در سن ۲۰ سالگي رهبري اركستري با حضور بيش از ۱۰۰ نفر را به عهده داشت خيلي عادي نبود، به خصوص در آن دوره يعني سال ۸۳ كه شروع فعاليت اركستر اصفهان بود؛ اما فعاليت اركستر ملي اصفهان ادامه داشت و بسياري از نوازندگان بزرگ ايران از تهران يعني از اركستر ملي و اركستر سمفونيك تهران به اصفهان آمده و در اين اركستر مي‌نواختند.

مدير موزۀ موسيقي اصفهان افزود: خوانندگاني مانند آقاي سالار عقيلي، آقاي قرباني، و آقاي معتمدي اجراهاي متعددي با اركستر ملي اصفهان داشتند. ضمن اينكه بسياري از خوانندگان اصفهان مانند آقايان بلوچستاني، اله‌داديان، مجتبي اخگري و بسياري ديگر نيز با اين اركستر همكاري داشتند.

وي گفت: زنده ياد مرتضي شفيعي حدود شش سال پيش جايزه اول آهنگسازي را در جشنواره موسيقي فجر به دست آورد و در زمينۀ آهنگسازي نيز فعاليت بسياري داشت.

شكراني تأكيد كرد: هميشه وقتي مهره‌هاي اصلي فرهنگي و هنري حذف مي‌شوند جايگزيني آنها بسيار سخت و دشوار است و ديراتفاق مي‌افتد و شايد اتفاق نيفتاد؛ اما خوشبختانه زنده‌ياد شفيعي هنرجوياني را پرورش دارد كه اكنون مدرسان خوب موسيقي در اين شهر هستند و قطعاً اثرگذاري ايشان ادامه پيدا مي‌كند اگرچه جاي خالي ايشان براي ما به‌عنوان يك همكار هيچ‌وقت پرنخواهد شد.

وي گفت: مراسم تشييع زنده ياد مرتضي شفيعي، امروز بعدازظهر (ساعت ۱۵) از موسسه سپاهان سينا تا درب منزلشان انجام مي‌شود و سپس فردا صبح در قطعه نام‌آوران باغ رضوان به خاك سپرده مي‌شود. همچنين مراسم يادبود ايشان نيز چهارشنبه (۱۲ ارديبهشت‌ماه) ساعت ۹ تا ۱۱ صبح در مسجدالمهدي واقع در خيابان مرداويج برگزار خواهد شد.

خبرگزاري ايسنا منطقه اصفهان، درگذشت مرتضي شفيعي، رهبر و بنيانگذار اركستر ملي اصفهان را به خانوادۀ وي و هنرمندان اصفهان به ويژه جامعه موسيقي اصفهان تسليت مي‌گويد.

به گزارش ايسنا، مرتضي شفيعي، رهبر و بنيان‌گذار اركستر ملي موسيقي اصفهان، بعد از مدت‌ها بيماري كبدي و با وجود پيوند، به دليل عفونت ريوي در بيمارستان ابوعلي سيناي شيراز درگذشت. اين هنرمند كه متولد سال ۶۳ در اصفهان بود، نزد اساتيدي مانند ابراهيم لطفي، هوييك باغوميان، ربكا هافمن، روبن گوسميان علي رحيميان، مشقِ موسيقي كرد و آهنگسازي را نزد كامبيز روش‌روان، منوچهر صحرايي، لوريس چكناواريان، امير اسلامي و ولاديمر خوستيف آموخت.


برگشت به تلکس خبرها