تلکس خوزنا : ايران در ايمني جمعيت دامي از كشورهاي برتر منطقه است
یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403 - 13:22     کد خبر: 199807

خوزنا :

رييس سازمان دامپزشكي كشور گفت: براساس طرح‌هاي پايشي در مراجع بين‌المللي و داخل كشور، در ايمني جمعيت دامي به عنوان يكي از بهترين كشورهاي منطقه محسوب مي‌شويم كه اين امر حاصل تلاش و زحمات اكيپ‌هاي واكسيناسيون در سراسر كشور است.

 ايرنا از وزارت جهاد كشاورزي، سيدمجتبي نوروزي ضمن تبريك روز جهاني دامپزشكي به جامعه دامپزشكي كشور كه سهم بسزايي در سلامت دام كشور ايفا مي‌كنند، پيرامون روز جهاني دامپزشكي و اهميت آن گفت: شعار سازمان بهداشت جهاني (WHO)، سازمان غذا و كشاورزي ملل متحد (FAO) سلامت يكپارچه است و اگر بخواهيم پيرامون سلامت انسان صحبت كنيم بايد سلامت حيوان و گياه را در نظر بگيريم.

رييس سازمان دامپزشكي كشور اظهارداشت: در بحث سلامت انساني بيش از ۱۸۰۰ عامل بيماري براي جامعه انساني تعريف شده است، كه نيمي از آن از دام به انسان منتقل مي‌شود بنابراين واكسيناسيون در حوزه بيماري‌هاي مشترك بين انسان و دام در جمعيت دامي، فوق‌العاده حايز اهميت است.

وي از اجراي واكسيناسيون و كنترل بيماري‌ها در جمعيت دامي كشور گفت: جمعيت دامي در چند مرحله مورد واكسيناسيون قرار مي‌گيرد و سلامت دام‌ها هم از نظر بيماري‌هاي مشترك و هم بيماري‌هاي خاص كنترل مي‌شود تا ايمني‌شان در برابر ابتلا به بيماري‌ها در سطح بالايي قرار گيرد.

نوروزي به فعاليت گروه‌هاي واكسيناسيون مختلف در سطح كشور و در مناطق دور دست اشاره كرد و افزود: همكاران سازمان دامپزشكي در مناطق مختلف روستايي و عشايري در ارتفاعات، مناطق ييلاقي و قشلاقي حضور يافته و جمعيت دامي كشور را واكسينه مي‌كنند.

وي با بيان اين كه امروز از نظر ايمني جمعيت دامي كشور در وضعيت بسيار مطلوبي قرار داريم، خاطرنشان كرد: براساس طرح‌هاي پايشي صورت گرفته در داخل كشور و همچنين مراجع بين‌المللي؛ در ايمني جمعيت دامي به عنوان يكي از بهترين كشورهاي منطقه محسوب مي‌شويم و اين امر حاصل تلاش و زحمات اكيپ‌هاي واكسيناسيوني در سراسر كشور است كه جا دارد به نوبه خود از زحمات آنها تقدير و تشكر كنم.

معاون وزير جهاد كشاورزي با اعلام اين كه تزريق بيشتر واكسن‌هاي دامي در كشور رايگان است، گفت: بسياري از واكسن‌ها از جمله واكسن‌هاي استراتژيك كه براي سلامت جامعه انساني بخصوص در بحث بيماري‌هاي مشترك حائز اهميت است، همه رايگان تزريق مي‌شود.

به گفته وي، تزريق واكسن‌هاي بهادار نيز در اختيار خود دامدار است، واكسن‌هاي داخلي تحت كنترل مركز ملي تشخيص سازمان دامپزشكي توليد و از نظر ايمني‌زايي كنترل مي‌شوند.

نوروزي به مقوله گرم شدن كره زمين و تغيير چهره بسياري از بيماري‌ها اشاره كردو گفت: با توجه به تغييرات زيست‌محيطي و تغيير بيماري‌ها، واكسن‌هاي دامي نيز براي ايمني‌زايي بيشتر روز به روز كنترل و پايش شده و در صورت نياز تغيير مي‌يابد.

رييس سازمان دامپزشكي كشور افزود: واكسن به منزله پيشگيري است و در اين راستا كنترل‌هاي لازم از نظر سلامت خود واكسن، ايمني‌زايي و سلامت در سه مرحله انجام مي‌شود و بعد از رسيدن به حد استاندارد، مورد سنجش قرار گرفته و اجازه تزريق به بازار داده مي‌شود.

نوروزي ادامه داد: در صورتي كه واكسني نامرغوب بوده و ايمني‌زايي لازم را در جامعه دامي كشور ايجاد نكند، براساس سريال شناسايي و با اعلام رسمي از طريق رسانه‌هاي عمومي و ادارات كل دامپزشكي اين سازمان، نسبت به جمع‌آوري و امحا آن اقدام مي‌شود.

وي با اشاره به اجراي طرح جهاد دامپزشكي در كشور افزود: اين طرح با همكاري سپاه پاسداران و بسيج در مناطق دوردست و صعب‌العبور مناطق روستايي و عشايري در حال اجرا است كه جا دارد از زحمات اين مجموعه خدوم نيز تقدير شود.


برگشت به تلکس خبرها