تلکس خوزنا : همكاري‌هاي ايران و آفريقا در بخش كشاورزي چگونه خواهد بود؟
یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403 - 13:21     کد خبر: 199806

خوزنا :

همكاري‌هايي ميان ايران و آفريقا در بخش كشت فراسرزميني و واردات گوشت گرم از پيش‌تر شكل گرفته است و اكنون در ادامه اجلاس بين‌المللي ايران و آفريقا انتظار مي‌رود اين موضوعات با جديت بيشتري پيگيري شوند.

 ايسنا، دومين اجلاس بين‌المللي ايران و آفريقا جمعه (۷ارديبهشت ماه) با حضور مقامات عالي اقتصادي بيش از ۳۰ كشور آفريقايي برگزار شد. در اين اجلاس انتظار مي‌رود كه ايران بتواند با قاره آفريقا و در بخش‌هاي مختلف همكاري‌هاي متعددي داشته باشد.

يكي از حوزه‌هايي كه كليد همكاري آن ميان اين ايران و آفريقا از پيش‌تر و از زمان سفر رييس جمهور در سال گذشته به آفريقا زده شده بود، بخش كشاورزي و دام بود كه نتيجه آن ورود گوشت گرم از كنيا و آفريقاي جنوبي از سال گذشته شد و بنا بر گفته معاون ارتقاي كسب و كارهاي بين‌المللي سازمان توسعه تجارت، واردات  گوشت گرم از كنيا به صورت منظم و هفته‌اي دو تا سه بار انجام مي‌شود.

بنا بر گفته قنادزاده قرار است در راستاي تفاهمات، واردات گوشت گرم از آفريقاي جنوبي و تانزانيا هم به زودي شروع شود، زيرا گوشت آفريقا يكي از باكيفيت‌ترين گوشت‌ها بوده و حجم‌ واردات آن هم متنوع خواهد بود.

اين مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ايران همچنين اعلام كرده است كه  آفريقا پتانسيل كشت فراسرزميني زيادي نيز دارد زيرا ۸۷۰ ميليون هكتار زمين كشاورزي بكر در اين قاره وجود دارد كه فرصت كشت ۲ تا ۳ مرتبه در سال را براي كشاورزان فراهم مي كند.

ظرفيت‌هاي آفريقا براي كشت فراسرزميني چقدر است؟

بنابر گفته كارشناسان، آفريقا بسيار مستعد كشت فراسرزميني است. البته فاقد زيرساخت‌هاي لازم بوده و بايد در كنار توجه به كشاورزي فراسرزميني در حوزه حمل و نقل و لجستيك خصوصا دريانوردي سرمايه‌گذاري‌هاي اساسي انجام شود تا سرعت دسترسي تجار و بازرگانان در فرآيند واردات و صادرات افزايش يابد.

عضو هيات مديره انجمن كشت فراسرزميني مي‌گويد بيش از ۲۰ سال است كه بخش خصوصي و دولتي به كشاورزي فراسرزميني در آفريقا ورود كرده‌اند. ولي متاسفانه عدم حضور پايدار و نداشتن نقشه راه در گذشته و در حال حاضر دست‌يابي به امنيت غذايي پايدار را سخت كرده‌ است. يعني يك دوره كه درآمد نفتي بالا مي‌رود، سرمايه‌گذاري در كشت فراسرزميني كم اهميت مي‌شود و زماني كه اين درآمد كاهش مي‌يابد و با مشكلاتي مواجه مي‌شويم به آن توجه مي‌كنيم.

علي رضواني‌زاده پيش‌تر به ايسنا گفته بود كه يكي ديگر از چالش‌ها در كشت فراسرزميني عدم سرمايه‌گذاري در اين بخش است. پايدار شدن روابط اقتصادي با كشورهاي ديگر نياز به سرمايه‌گذاري مشترك دارد. كشورهايي كه در تجارت خارجي موفق‌تر هستند با سرمايه‌گذاري‌هاي مستقيم و مشترك در كشورهاي ديگر  توانسته‌اند جايگاه دائمي خود را حفظ كنند. اين مشكل با ايجاد صندوق سرمايه‌گذاري فراسرزميني حل خواهد شد.

به گفته وي در بخش كشاورزي فراسرزميني علاوه بر توجه به زراعت و توليد، نيازمند صنايع تبديلي و فرآوري هستيم. يعني علاوه بر اينكه بايد در كشاورزي فراسرزميني در كشورها سرمايه‌گذاري كنيم، لازم است به زيرساخت‌ها  لجستيكي نيز توجه شود.

اين فعال بخش خصوصي همچنين اضافه كرد كه كشت فراسرزميني محصولات آب‌بر و وارداتي مانند ذرت، دانه‌هاي روغني را در آفريقا دنبال مي‌كنيم. 


برگشت به تلکس خبرها