خوزنا : تغيير روش فروش خودرو
دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403 - 05:05     کد خبر: 199829

خوزنا :



وزير صمت مي‌گويد به جاي سامانه يكپارچه، عرضه خودرو را خودروساز انجام مي‌دهد و هدف ما اين است كه مردم دغدغه خودرو نداشته و مستقيم با خودروساز در ارتباط باشند.
به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاري صدا و سيما‏‌, سامانه يكپارچه فروش خودرو اسفند ۱۴۰۱, با همكار مشترك وزارت صنعت، معدن و تجارت و شوراي رقابت راه اندازي شد‎؛ هدف از راه اندازي اين سامانه فروش خودرو‌هاي وارداتي و داخلي بود.
 
اما بعد از اينكه علي آبادي سكانداري وزارت صمت را بر عهده گرفت‏ مسئوليت اين سامانه را رد كرد‎؛ وزير صمت شهريور پارسال گفته بود: سامانه يكپارچه متعلق به وزارت صمت نيست، بلكه متعلق به شوراي رقابت است؛ ما برنامه اجرايي نداريم و خودروساز بايد خود، خودرو را بفروشد.
 
بعد از اين صحبت وزير ديگر خبري از فروش خودرو نبود؛ آقاي سلمان ابراهيمي كارشناس صنعت خودرو مي‌گويد: سامانه يكپارچه فروش خودرو، در دو بازه زماني در اسفند ۱۴۰۱ و خرداد ۱۴۰۲ به عرضه خودرو پرداخت؛ اما اين سامانه بعد از تغيير در مديريت كلان وزارت صمت متوقف شد.
 
به گفته اين كارشناس صنعت خودرو، توقف فروش خودرو در سامانه يكپارچه باعث شد بخش زيادي از تقاضايي كه قبل از خرداد ۱۴۰۲ وجود نداشت، روانه بازار شود، كه همين موضوع باعث شد اين تقاضا‌ها اكنون بدون پاسخ بمانند.
 
حالا وزير صمت در جديدترين اظهارنظر خود، از تغيير روش فروش خودرو خبر داد. آقاي علي آبادي مي‌گويد: معتقديم وزارت صمت سياست گذار است؛ اين سامانه در دوره مسئولان وقت، با هدف اينكه كمترين تقلب در فروش خودرو وجود داشته باشد راه اندازي شد و نظارت حداكثر نيز روي آن اعمال شد.
 
وزير صمت مي‌گويد: اكنون به جاي سامانه يكپارچه، عرضه خودرو را خودروساز انجام مي‌دهد و هدف ما اين است كه مردم دغدغه خودرو نداشته و مستقيم با خودروساز در ارتباط باشند.
 
آقاي سپهر توكلي دادجوي سخنگوي شوراي رقابت مي‌گويد: سامانه يكپارچه از نظر شوراي رقابت يك سامانه پسيني شده است، يعني بعد از فروش خودرو، خودروساز موظف است تا ا طلاعات را وارد كند. فروش خودرو اكنون در سامانه خودروساز اتفاق مي‌افتد، اما نظارت بر كار آنها وجود دارد يعني در سامانه يكپارچه گزارش مي‌دهند كه چه تعداد خودرو به چه كساني فروخته شده است.
 
كارشناسان معتقدند در شرايط فعلي كه فروش خودرو به صورت انحصاري به خودروسازان واگذار شده و متقاضيان از طرح‌هاي فروش و قيمت نهايي خودرو بي اطلاع هستند، وضع به سود متقاضيان واقعي نيست.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها